Weapons

”Weapons” är den efterlängtade uppföljaren från regissören/manusförfattaren Zach Cregger, mannen bakom den hyllade och oväntade succén Barbarian. Redan från start sätter filmen en omedelbart suggestiv och djupt oroande ton. Inledningsvis möts vi av en lugn berättarröst som slår fast: ”Det här är en sann historia.” Trots att vi snabbt inser att det inte är sant, drar den i gång en premiss som känns skrämmande bekant från dagens nyhetsflöden.

Grund mysteriet är oerhört starkt: en helt vanlig onsdagsmorgon är 17 av 18 elever spårlöst försvunna från sitt klassrum. De är som uppslukade av jorden. Men tack vare övervaknings- och dörrklockekameror har man fångat de kusliga bilderna: klockan 02.17 natten innan sprang barnen ut från sina respektive hus. De rör sig som ”fjärrstyrda små flygplan”, vilket omedelbart skapar en känsla av ett utomjordiskt eller åtminstone oförklarligt hot.

Detta är ett mästerligt sätt att etablera en psykologisk thriller. Regissören använder en av de mest kraftfulla rädslorna i det moderna samhället – försvinnandet av det oskyldiga – och kopplar det till ett mekaniskt, oförklarligt beteende. Denna skräck/thriller börjar på en nästan perfekt plats, fylld av krypande obehag.

Pusselbitar och den Svarta Humorn

I filmen får vi sedan följa hur mysteriepusslet läggs bit för bit. Handlingen i ”Weapons” berättas skickligt om och om igen, men varje gång ur olika människors perspektiv. Denna narrativa teknik är intensiv och fungerar utmärkt för att bygga upp misstänksamhet och förvirring. Samtidigt som utredningen pågår ser vi hur det alltför välbekanta berget av blommor, ljus och gosedjur växer utanför skolan – en symbolisk bild som direkt knyter an till de nationella trauman kring våld och förlust.

Cregger är, precis som i Barbarian, som bäst i stämnings byggandet. Han excellerar i det skevt mardrömslika och det effektivt krypande obehaget. Han har en sällsynt förmåga att få vardagliga miljöer att kännas djupt hotfulla.

Dessutom injicerar Cregger en stor dos svart humor, vilket du själv påpekade. Denna blandning av genrer är en av filmens största styrkor. Humorn fungerar som ett kort, välkommet andrum innan spänningen dras åt igen, och skapar en ton som är unik för hans filmer – en slags skräckkomedi som inte är rädd för att ta ut svängarna.

Det finns även köttiga, fysiska effekter som, även om de inte gör filmen skrämmande i traditionell mening, ger en obehaglig känsla av stickningar utmed ryggraden.

Känslan av Övertydlighet och Ett Tappat Slut

En aspekt som tyvärr sticker ut som lite klumpig är filmens politiska kommentar. Kopplingen till skolskjutningar görs extremt lätt genom att ett enormt AR 15-gevär svävar över ett hustak i en mardröms scen. Även om budskapet är viktigt, känns detta som en övertydlig kommentar och en rest från något som kanske var mer subtilt på manusstadiet. I en film som annars är så skicklig på subtilitet, blir detta tunga inslag nästan distraherande.

Men filmens största problem, och det som tyvärr sänker helhetsintrycket, är filmens sista del. Regissören tappar helt bort sig i upplösningen och trasslar in nästan fattigt clowniga skräcktroper i det han dittills byggt upp. Den atmosfäriska spänningen ersätts av konventionell fasa. När filmen byter ut det mystiska, psykologiska obehaget mot något mer förklarligt och visuellt övertydligt, förlorar den sin unika charm och udd. Det är verkligen synd när början och mitten var så otroligt lovande.

Slutsats och Rekommendation

Weapons är en film som bäst beskrivs som en ambitiös skräckthriller som kämpar med att hitta en konsekvent balans. Den är intelligent, har en briljant premiss och är mycket underhållande tack vare den svarta humorn och den effektiva stämnings byggnaden. Som du själv upplevde är den kanske inte djupt skrämmande, men den är intensiv och smårolig på ett mörkt sätt.

Filmen är värd att se just för de första två tredjedelarna, där Zach Cregger bevisar att han är en av de mest intressanta rösterna inom modern skräckkomedi. Det är en film som är utformad för att starta diskussioner, även om diskussionen till slut kommer att kretsa kring: varför fungerade inte slutet?

”Weapons” visas på bio just nu och är perfekt för dig som söker:

  • En psykologisk thriller med en unik, verklighetsbaserad känsla.
  • Filmer med svart humor och ett skevt, mardrömslikt obehag.
  • Tittare som uppskattar regissörer som vågar ta risker, även om de inte alltid lyckas hela vägen.

Gå och se den för den nervkittlande inledningen och den unika stilen – men sänk förväntningarna när handlingen börjar närma sig klimax.

ReelQueen
ReelQueen
Articles: 24